Uitgeklaard: phishing

08 juli 2021
Terug naar overzicht

Phishing lijkt tegenwoordig meer dagelijkse kost dan de maaltijden van Jeroen Meus. Een klare blik op deze onpopulaire trend.

 

Wat is het?

Phishing is een online oplichtingmethode waarbij cybercriminelen proberen om persoonlijke informatie, zoals bankgegevens of wachtwoorden, te stelen met geldgewin als hoofddoel. Phishing komt voor via websites, mails, Whatsappberichten of zelfs sms’en. De afgelopen maanden is het topic weer actueler dan ooit.

 

Waar zitten de gevaren?

Cybercriminelen gaan steeds professioneler te werk. U kon een phishingmail vroeger snel herkennen aan de gebrekkige spelling of foute van logo’s. Tegenwoordig is een phishingmail of -website vaak levensecht, waardoor veel meer mensen in de val trappen.

 

Vermoeden van phishing?

Er zijn enkele manieren waarop u phishing kan herkennen:

  • De URL van de website begint niet met https://.
  • Er staat geen hangslotje voor de URL van de website.
  • U wordt vanuit een mail naar een website gestuurd waar u persoonlijke gegevens moet invullen.
  • U wordt gevraagd om rechtstreeks geld over te schrijven naar een rekening.
  • Op https://www.safeonweb.be vindt u veel informatie over phishingmails en -berichten die de ronde doen.

 

Slachtoffer van phishing?

Wanneer u vermoedt dat u in de val bent getrapt, en vreest dat cybercriminelen met uw gegevens of geld aan de haal zijn, is het kwestie van zo snel mogelijk te handelen:

  • Bel meteen naar Cardstop op het nummer 070 344 344.
  • Neem ook rechtstreeks contact op met uw bank.
  • Als u een wachtwoord hebt doorgegeven dat u ook op andere plekken gebruikt, verander het daar meteen.

 

Kan ik phishing vermijden?

Er is geen gouden regel om phishing met zekerheid te vermijden, maar er zijn wel enkele zaken die u kunnen helpen:

  • Krijgt u een onverwachte mail van bijvoorbeeld uw bank, een webshop, een pakjesleverancier of een overheidsinstantie? Neem dan zelf eerst persoonlijk contact op met de instantie in kwestie.
  • Banken zullen nooit vragen om persoonlijke (bank)gegevens via mail door te sturen. Ga hier dus niet op in.
  • Google een bedrijf of persoon even voordat u antwoordt op een mail of een betaling uitvoert. Vaak vindt u online al of het bedrijf of de persoon te betrouwen is. Vindt u helemaal niets van hen terug? Let ook dan zeker op.
  • Kijk naar het e-mailadres van de afzender, niet alleen naar de naam. Komt het e-mailadres niet overeen met het e-mailadres dat u op andere plekken terugvindt? Dan is de kans op phishing groot.
  • Kies sterke en lange wachtwoorden en gebruik verschillende wachtwoorden voor al uw accounts. Mix hoofdletters, kleine letters, cijfers en (lees)tekens. Maak gebruik van ‘wachtzinnen’ in plaats van wachtwoorden, en verander uw wachtwoorden regelmatig.
© Fintradvies 2022

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.