Internetfraude, u leest er helaas praktisch dagelijks over in de kranten. Wat zijn de grootste valkuilen en vooral: hoe gaat u ermee om? Want ook al denkt u misschien dat het u niet kan overkomen, het gebeurt soms zonder dat u het door heeft.
De meest voorkomende soort van internetfraude? Dat is zonder twijfel phishing, waarbij u valse mails of berichten ontvangt waarin criminelen uw inloggegevens, bankinformatie of andere gegevens proberen te stelen.
Ook al denkt u misschien: ‘mij overkomt het niet’, criminelen gaan steeds gewiekster te werk. Ze gebruiken logo’s van overheidsinstanties of bedrijven, weten links goed na te bootsen of bouwen zelfs webpagina’s die er betrouwbaar uitzien.
Als u wordt beloofd dat u een geschenk of premie krijgt wanneer u via een link bepaalde gegevens invult, dan mag u al meteen argwanend worden. Geschenken of premies van bedrijven of instanties? Die krijgt u helaas niet zomaar. Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat ook.
Let ook op bij verkoopplatformen voor bijvoorbeeld tweedehands spullen. Niet alleen wanneer u koopt, ook wanneer u verkoopt. Bijvoorbeeld: een koper vertelt u dat hij of zij al eens bedrogen is geweest, en vraagt of u een rekeningverificatie kunt doen bij wijze van wederzijds vertrouwen. De koper stuurt u hiervoor een link, en voor u het weet verlaat u de vertrouwde omgeving van het platform en kunnen uw gegevens gestolen worden.
Cybercriminelen durven zich zelfs voordoen als uw bank. Om maar één voorbeeld te geven: een slachtoffer werd gebeld door de fraudedienst van de bank met de melding dat ze vreemde dingen zagen gebeuren op de rekening van het slachtoffer. Het slachtoffer kreeg een link doorgestuurd om zich zo snel mogelijk aan te melden ter beveiliging, maar liep daarmee recht in de val.
Het belangrijkste is om meteen Cardstop te bellen en uw rekeningen te laten blokkeren. Op die manier voorkomt u dat de criminelen nog meer buit kunnen maken. Contacteer daarnaast ook uw bank om een eventuele onderzoeksprocedure te starten en doe indien nodig aangifte bij de politie. Het is niet simpel om uw geld terug te recupereren maar we helpen u maximaal waar we dat kunnen.
Weet dat ook hier geldt: voorkomen is beter dan genezen. Wees oplettend, volg onze preventietips en laat u niet misleiden. En ook als bank kijken we mee. We hebben een eigen veiligheidsdienst die verdachte betalingen probeert te onderscheppen en nagaat wat er aan de hand is. Op die manier konden we al meerdere van onze klanten beschermen. En daar draait het ons om.
Gebruik ook niet voor alles hetzelfde wachtwoord en verander ze regelmatig. In tools zoals een wachtwoordmanager kunt u al uw wachtwoorden veilig opslaan.
Download alleen maar apps uit de App Store of de Google Play Store. Weet dat uw bank u nooit zal vragen om gegevens in te geven via een link.
Is er iets vreemd aan een mail of bericht dat u ontvangt? Stop bij de minste twijfel en voer niet uit wat van u gevraagd wordt.
Wordt u zogezegd door uw bank gecontacteerd maar twijfelt u aan de echtheid? Bel naar het nummer van uw bankkantoor dat u kent of zoals het op de website vermeld staat.
Wanneer u wordt gevraagd om zo dringend mogelijk te handelen. Dat is een veelgebruikte list om mensen ondoordachter te laten handelen.
Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.
Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".
Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.